Archief
donderdag 14 april 2022
Terug
Federatienieuws - column - Ben jij de hulp voor jouw klanten?
Het leven
Het jaar 2020 heeft de eerste maand al weer achter de rug. De eerste – en misschien wel alle – goede voornemens zijn losgelaten. De eerste teleurstellingen zijn al ‘binnen’.
Kortom: het leven is weer zoals het altijd was.
De wereld
En dat in een wereld die steeds complexer wordt. Grote techbedrijven maken de dienst uit. Op het wereldtoneel verschijnen steeds meer mannen die veel beloven en van het ‘anders’ een vijandbeeld scheppen.
Kloof
Hoe kunnen mensen zich – in dat ‘geweld’ –staande blijven houden? Moeilijk. Het aantal daklozen groeit. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) leeft 4 procent van de Nederlandse bevolking in een ‘slechte’ leefsituatie en geven hun leven een onvoldoende. De kloof wordt groter. Er zijn grote zorgen over onverdraagzaamheid, gebrek aan respect, asociaal gedrag en egoïsme.
Financiële zorgen
De financiële ongeletterdheid is groot. En een verkeerde keuze is zo gemaakt. Want hoe moet een kleine financiële opoffering nu worden afgezet tegen financiële rust later?
Hulp
En daar kunnen wij helpen! De financieel adviseur van de jaren 20 van deze eeuw kan zijn
(aankomende) klanten helpen overzicht te krijgen, alternatieven af te wegen en weloverwogen keuzes te maken.
Het maakt niet uit wat jij bent: een assurantieadviseur, financieel adviseur, hypotheekadviseur, financieel planner, bankadviseur of welke adviseur op financieel terrein dan ook. Jullie hebben veel kennis van onder andere wetgeving, regels, financiële producten en verzekeringsrecht. Die haal je onder andere uit iedere Beursbengel.
Dat is zeer waardevol voor mensen die aan de vooravond staan van een nieuwe levensfase, zoals trouwen of scheiden, vader of moeder worden, afscheid nemen van een ouder, starten in een nieuwe baan of onderneming of het (gedwongen) stoppen daarmee. Maar ook als je een huis koopt of terecht lijkt te komen in een ingewikkelde financiële situatie, dan is het fijn om tegenover iemand te zitten met verstand van zaken.
Want een eenvoudige fietsverzekering afsluiten of spaarrekening openen lukt veel mensen nog wel. Maar als het lastiger wordt, dan is hulp fijn. Iemand die goed naar je kan luisteren en jouw probleem helder kan samenvatten. En iemand die je het gevoel geeft dat je de financiële teugels in handen hebt.
Ook zelf
Dat ervaar ik zelf ook. Ondanks meerdere Wft-diploma’s en de titel RGA vind ik het fijn om zo
onregelmatig eens met een adviseur te spreken over het overzicht van schulden en bezittingen en verwachtingen over de financiële toekomst.
En als ik dat prettig vind, dan zullen andere Nederlanders dat vast ook vinden.
Helper
Gelukkig kom ik bij lezingen van assurantieclubs in het land veel van die ‘iemanden’ tegen. Adviseurs met verstand van zaken en het talent om zaken begrijpelijk te maken.
Dat komt uiteraard door die lezingen, want die zijn inhoudelijk goed en maken een goede vertaling naar de dagelijkse praktijk. Maar niet alleen. Het komt ook doordat adviseurs in gesprek komen met vakgenoten, waarmee ze – ter plekke of later – kunnen sparren over klantissues. En dat helpt hen om betere adviezen te kunnen uitbrengen.
Lees jij wel de Beursbengel, maar ben je nog geen lid van Assurantie Club Zeeland, EFD Noord, FDG (Vereniging voor Financiële Dienstverleners Gelderland), FDON (Vereniging voor Financieel Dienstverleners Oost-Nederland), FiDiB (vereniging voor Financiële Dienstverleners Brabant), FiDiZ (Vereniging van Financiële Dienstverleners Zwolle en Omstreken), GSFD (Gooische Sociëteit Financiële Dienstverlening), LAC Zuid (Limburgse Assurantie Club - Zuid) of VPV Rotterdam?
Meld je dan aan en bezoek binnenkort een lezing.
Want als je je bewust bent van uw hulprol, dan hoort daar ook de taak bij om bij te blijven.
Inhoudelijk en met elkaar. Tot ziens!
Bert Sonneveld
Voorzitter Assurantieclubs